Klik Saya

Tuesday, 31 July 2012

Erti Sebenar Satu Persahabatan

Assalamualaikum...

Semua orang mempunyai sahabat @ teman @ kawan bukan? Mengapa kita semua memerlukan sahabat? Kita memerlukan seseorang untuk kita berkongsi rasa apa yang dipendam dalam hati kita. Tidak semua ibu bapa kita boleh dijadikan tempat meluah rasa. Faktor umur dan juga cara pemikiran juga bergantung dengan siapa kita ingin berkongsi rasa. 

Begitu juga dengan hidy. Ada sesuatu benda yang hidy boleh berkongsi dengan ibu, ada juga yang tidak. Korang pun macam hidy juga. Kebiasaannya kita akan memilih dengan siapa kita ingin bercerita. Ini kerana khuatir jika rahsia peribadi kita dijaja kepada orang lain. Oleh itu, amat penting untuk kita memilih sahabat sebagaimana yang kita ingin pilih.

Ada beberapa tips yang kita perlu ada dalam sebuah persahabatan yang luhur.

1. KEPERCAYAAN
    Kepercayaan merupakan perkara yang paling utama dalam sebuah persahabatan. Bukan hanya penting dalam percintaan sahaja. Kita kena saling mempercayai antara satu sama lain. Dengan adanya kepercayaan ini, insyaallah akan berkekalanlah sebuah persahabatan.

2. KEIKHLASAN
    Kita kena ikhlas apabila bersahabat dengan seseorang. Bukan kerana dia anak orang kaya korang berkawan dengan dia. Itu amat salah. Persahabatan yang tidak dimulakan dengan keihklasan tidak akan berpanjangan. Bersahabatlah dengan dia kerana Allah.

3. KEJUJURAN
    Bersikaplah jujur dalam persahabatan. Jangan sembunyikan apa-apa pun dalam satu persahabatan. Jika korang ada terasa hati dengan sahabat korang, suarakan. Jangan pendamkan kerana takut ia akan memakan diri korang sendiri. Tanpa kita sedari persahabatan itu menjadi semakin renggang.

4. KASIH SAYANG
    Bukan percintaan sahaja yang memerlukan kasih sayang. Persahabatan juga perlu. Tanpa kasih sayang bagaimana kita hendak terbitkan perasaan untuk memahami, saling membantu dan sebagainya. Jika persahabatan itu melibatkan antara lelaki dan perempuan, bataskan perasaan sayang anda. Gariskan kasih sayang itu hanya sebagai sahabat bukan lebih. Memang ada yang mengatakan, mustahil lelaki dan perempuan boleh menjadi sahabat tanpa melibatkan perasaan lebih daripada sahabat. Kita semua sebenarnya boleh ubah persepsi mereka semua. Kita yang pilih jalan hidup kita bukan mereka.

5. KEMAAFAN
    Bersedialah untuk memaafkan sahabat kita andai dia pernah melukakan hati kita. Manusia tidak lari daripada melakukan perasaan. Memaafkan seseorang akan membuatkan hati kita tenang. Apa guna kita marahkan seseorang dan membuatkan hati kita jadi gelisah. Bertolak ansur dan bertoleransilah dalam persahabatan agar kita tidak akan hilang sahabat sejati kita.

6. SETIAKAWAN
    Sikap ini amat perlu dalam persahabatan. Sahabatlah yang akan ada tatkala kita susah dan senang. Sahabat sejati tidak akan meninggalkan sahabatnya dalam kesusahan. Malah akan sentiasa ada di saat kita memerlukan. 


Ada banyak lagi sebenarnya tips2 yang boleh diaplikasikan. Setiap orang ada caranya tersendiri. Sahabat yang sebenar tidak akan melakukan perkara2 yang sahabatnya tidak suka. Kita mungkin boleh hidup tanpa pakwe/makwe..Tapi susah jika kita tidak memiliki sahabat walaupun hanya seorang.


Andai kau ingin bersahabat… terimalah dia seadanya, kerana dia seorang sahabat yang hanya manusia biasa. Jangan diharapkan semuanya sempurna kerana kau juga tidak sempurna. Tiada yang biasa-biasa menjadi satu sempurna tapi bersahabatlah kerana Allah -Cicinta






3 comments:

iEdA said...

aku setuju ngn apa yg ko tulis neh beb..bl kita dh agp sowg 2 sahabat, kita akn percaya kt dia n kongsi apa yg kita rasa cuma skali dia khianati kita, mmg susah nk percaya lg kn.. :)

aku sayang persabatan kita n sengal2 kita b3..haha

Miss Hidy said...

yurp..btul..so ko mmg 1 kpala ngn ak kan...=)..moga prshabtn kita yg agk ksngalan ni forever..=)...

aren said...

bila dah kat tempat org nih. susah btol nak cari kawan yang sebenar benar kawan.. :( sampai 1 tahap. aku kena fitnah sekarang.. :'(